16/08 – Bratislava

16 augustus 2019 0 Door mariekemulder

Vanuit Wenen gingen we naar een camping aan de Neusiedlersee ten Zuiden van de grote stad. Voordat we op reis gingen, wilden we eigenlijk al een dag naar Bratislava inplannen. Maar tijdens onze route, kwamen we erachter dat het niet heel erg handig zou zijn. Tevens waren we in Wenen al helemaal kapot van Sziget om nog alles uit te zoeken, want we wilden er sowieso niet met de auto heen. Dan zouden we namelijk een extra vignet moeten kopen voor Slowakije, terwijl Bratislava net over de grens ligt.

Omdat Bratislava heel goed te bereiken was vanaf de Neusiedlersee met de auto en het openbaar vervoer, hadden we besloten om er toch nog een dag heen te gaan. Op de dag met het minst goede weer vertrokken we dan ook ’s ochtends vroeg om de hoofdstad van Slowakije te bekijken. Na een autorit van ongeveer een uur, kwamen we in een heel klein dorpje aan met één treinspoor. Hier moesten we zijn! Exact aan de andere kant van het spoor stond douane, dus we zaten precies op de grens van Oostenrijk en Hongarije. Heel leuk om te zien! Na een paar minuten én met onze treintickets stapten we in de trein om de grens over te gaan. Binnen vijf minuten waren we alweer op het volgende station aangekomen, wat natuurlijk al in Bratislava was. Vanuit daar gingen we nog een stukje met de bus om het centrum te bereiken, wat ook weer een hele beleving op zich was. In de korte treinrit hadden we al het idee dat we direct terug de tijd ingingen, toen we de grens overstaken. Maar in de stad zelf werd dat al snel nog extra benadrukt. Er stond een automaat waar je geld in moest gooien aan de hand van het aantal minuten dat je in de bus wilde zitten. Zo kostte een ritje van vijftien minuten maar 70 cent. Wij blij dat we deze keer wel kleingeld bij ons hadden!

Eenmaal aangekomen in het centrum, liepen we door de hoofdstraat. Deze straat is niet echt vergelijkbaar met de overige steden waar we geweest zijn. Het zag er heel ouderwets uit en er was duidelijk te zien dat men hier niet heel erg rijk is. We voelden ons hier ook niet echt heel erg comfortabel, dus op een of andere manier bleef de camera toch nog maar even in de tas. Omdat we al even onderweg waren, stopten we bij een koffierestaurant waar we samen een taartje deelden. Deze bleek echt totaal niet lekker te zijn, dus we hadden tot nu toe alles behalve een goede indruk van de stad! Daarom liepen we daarna al snel naar het centrale plein toe, wat weer totaal ander was. Hier waren dan ook veel meer toeristen. Onderweg kwamen we langs hele oude, aftandse gebouwen waar dan wel weer prachtige muurschilderingen op waren gemaakt. Zo heft alles elkaar een beetje op!

De rest van de dag liepen we rondom dat plein wat straten door en zagen we hele mooie gebouwen, maar vooral grote verschillen tussen arm en rijk. In bepaalde delen kon je bijna niet rondlopen, omdat het zo druk was vanwege de toeristen en in andere straten waren we zo goed als de enige. In het drukste straatje gingen we lunchen. Omdat we er om twaalf uur aankwamen en ze nog bezig waren met het opruimen van het ontbijt en het voorbereiden van de lunch, kregen we een kan met water. Vervolgens bleek er een gerecht over te zijn van het ontbijt, wat we gratis mochten delen. Daar zeiden we natuurlijk geen nee tegen! Het waren kleine pannenkoeken met onder andere zalm en groentepasta. Voor ons een heel bijzondere combinatie, maar wat was dat lekker zeg! Daarna vervolgenden we bij hetzelfde restaurants ons lunch, wat net zo lekker was en waar ik opnieuw fan ben geworden van leverpastei op mijn brood. Echt top!

Vervolgens bekeken we nog het kasteel, wat centraal in de staat was gesitueerd en moesten we natuurlijk een kijkje nemen bij het winkelcentrum. We dachten eerst dat het de ingang van een luxe hotel was, maar dat bleek toch van het winkelcentrum te zijn. Wát een verschil met de rest van de stad! Toen we daar wat rond hadden gelopen, pakten we weer het openbaar vervoer om terug te gaan naar de camping. We hadden weer een leuke dag gehad!