11/08 – Sziget & Boedapest

11 augustus 2019 0 Door mariekemulder

We zijn op de helft van onze reis door Oost-Europa en daarmee dan ook eindelijk in Boedepast beland, waar we (als het goed is) het hoogtepunt van deze vakantie gaan beleven.

’s Ochtends waren we vroeg vertrokken vanuit Zagreb, omdat we via één van onze vrienden hadden gehoord dat je op tijd op het festivalterrein moest zijn om een goed plekje te bemachtigen. Zo waren we rond negen uur al op de parkeerplaats naast het centrum van Boedapest aangekomen, waarna we met een shuttlebus in de richting van het festival werden gebracht. We raakten hier gelijk aan de praat met een Nederlands stel, die hier ook voor de eerste keer naartoe gingen. Net als wij, waren zij ook helemaal enthousiast. We hadden er zin in!

Voordat we langs de controle waren en ons midden op het terrein bevonden, hadden we al superlang gelopen met alle spullen. We keken onze ogen uit, het was echt mega en supergaaf om alles zo te zien. Het eiland Óbudai-Sziget was voor deze hele week omgetoverd tot een waar feestparadijs! Het bleek zo te zijn dat je over het hele eiland je tent neer mocht zetten, dus er waren niet echt regels. Na wat rondstruinen vonden we een plek waar een heleboel tenten waren neergezet, het kon niet anders dan dat dit een goede locatie was. Omdat de kampeerders altijd al een aantal dagen eerder het terrein op mogen, hadden we verwacht dat alle schaduwplekken al bezet waren. Maar we hadden geluk! In het midden van alle tenten stond een boom, waar wij precies ons minihuis onder konden plaatsen. Daar hebben de rest van deze dagen nog heel veel profijt van gehad!

Omdat het nog vroeg was, gingen we eerst op onderzoek uit. Onderweg kwamen we langs een veld waar een band met blaasinstrumenten aan het optreden was, daar moesten we natuurlijk even kijken. Al snel waren we wel weer terug bij de tent, het was zo ontzettend groot waardoor we echt niet wisten waar we nou moesten beginnen. Dus spendeerden we de rest van de ochtend eerst maar even op het strand, ook niet verkeerd! Verder wilden we onszelf niet veel verplichte activiteiten opleggen, dus liepen we wat rond. Omdat het zo groot was, kwamen we telkens ergens anders uit. We hebben onder andere een hele tijd gespendeerd bij het zogenoemde Colosseum. Deze stage was volledig van pallets gebouwd en er was voornamelijk techno te horen, heel goed begin van onze Sziget-ervaring! Verder zagen we nog verschillende onbekende artiesten en was het hele terrein volgebouwd met kunst, vervelen deden we dus zeker niet! ’s Avonds zagen we zelfs nog Ed Sheeran, wat natuurlijk ook een ontzettend gave ervaring was. Daarna gingen we alweer terug naar de tent, we konden wel zeggen; ka-pot. Deze eerste dag waren er blijkbaar al wandelend 25 kilometer verstreken, dus gek was dat ook niet!

De volgende dag werden we alweer op tijd gewekt door de soundchecks op de stage bij ons om de hoek. Dat was geen probleem, want we wilden toch vandaag de stad bekijken. Nu we toch in Boedapest zijn… Na een ontbijt bij de welbekende Aldi, maar dan de pop-up variant op het terrein, zochten we de taxi’s en reden we naar het prachtige centrum. De chauffeur speelde ook een beetje gids, dus voordat we er waren hadden we al genoeg kennis om de stad ook echt te bekijken. We liepen wat rond en zagen de allermooiste gebouwen, heel bizar! Het kasteel is hier het meeste van bijgebleven, die is echt mega. Op een gegeven moment streken we neer op een terras en kregen we stiekem alweer een beetje kriebels voor het programma van de tweede dag. Daarom maakten we onze ronde snel af en zochten we opnieuw naar een taxi, om terug te gaan naar Sziget.

Omdat het terrein zo ontzettend groot was, zagen we de meest uiteenlopende artiesten. Er was zelfs een stand van het merk Levi’s, waar je gratis kleding kon customizen. Ik nam daarom mijn broek mee en koos verschillende stoffen uit om erop te maken, ook tekende iemand nog wat op mijn broekspijp. Zo had ik direct een souvenir, waar ik ook echt iets aan had. Superleuk! Aan het eind van de middag zagen we de artiest Frans Ferdinand, waar ik graag heen wilde. Ik kende deze eigenlijk niet, maar had wel eens van de naam gehoord. De muziek bleek echt heel leuk te zijn en we genoten hier dan ook heel erg van. Iedereen ging los! ’s Avonds was onder andere nog The 1975 en was er een samenwerking tussen twee Nederlandse feestpartijen in de Bacardi tent, wat resulteerde in een show met als thema Chinees Nieuwjaar, wat tevens heel gaaf was!

De derde, en tevens ons laatste, dag was aangebroken. ’s Ochtends gingen we nog even naar het strand om wat uit te rusten in het heerlijke weer. Verder bekeken we vandaag met name Nederlandse artiesten en genoten we nog eens extra van het fantastische eten wat op dit festival te verkrijgen was. ’s Avonds hadden we de allerbeste afsluiter van ons eerste Sziget-ervaring, met een spectaculaire show van niemand minder dan Martin Garrix. Rondom het hoofdpodium stond het helemaal volgebouwd met mensen en iedereen ging uit zijn plaat, toen Macklemore nog even meedeed kon ons festival al helemaal niet meer stuk. Wat hebben wij het leuk gehad zeg!