07/08 – Zagreb

7 augustus 2019 0 Door mariekemulder

Eenmaal in Kroatië aangekomen, waren we ook al vrij snel in Zagreb beland. Dit is de hoofdstad van het land en de plek waar we de komende dagen zouden spenderen. We hadden tevens een Airbnb gehuurd en via de mail hadden we al een flinke routebeschrijving gekregen om bij het appartement te komen. Zo parkeerden we de auto op de parkeerplaats van de rechtbank, waar toch heel duidelijk stond dat het niet mocht. Nadat we onze host hadden gebeld, kregen we dan ook gelijk een eerste indruk van de stad. Ze zei namelijk dat ze daar zelf werkt en in Kroatië de regels niet heel erg nageleefd worden, dus dat het geen probleem was. Prima! We liepen door wat straatjes naar onze verblijfplaats, waar we er al vrij snel achter kwamen dat we niet in de rijkste buurt zaten. Onze kamer zag er daarentegen wel super uit!

Omdat we trek hadden, gingen we gelijk de stad in. Dit was nog eventjes lopen, via het station. We verbaasden ons over de staat van alle gebouwen en hoopten stiekem, dat naarmate we verder liepen, het er allemaal wat beter uit zou gaan zien. Toen we door het station heen gingen, zagen we een wereld van verschil. Het zag er supermooi uit, echt exact het tegenovergestelde van de andere kant van het station. Eenmaal in het centrum wisten we niet waar we moesten kijken, zoveel mooie gebouwen!

Nadat we iets hadden gegeten, bezochten we het museum of Broken Relationships. Zoals we hadden gelezen, was het inderdaad een succes. Er stonden door het hele museum verschillende attributen die vertelden over de desbetreffende verbroken relatie. Het ging van heel grappig tot erg aangrijpend. Vervolgens liepen we nog een rondje door de stad en belandden we in een straat met superveel verschillende restaurantjes. Hier aten we heel uitgebreid voor nog geen twintig euro. Nu al ons favoriete straat!

De volgende dag was alweer onze laatste dag in Zagreb. ’s Ochtends liepen we over de centrale markt van de stad, omdat we dachten daar ontbijt te kunnen scoren. Dit bleek eigenlijk een soort grote supermarkt te zijn, dus hadden we een leuk ontbijtrestaurant op internet gevonden. Nadat onze buiken gevuld waren, konden we er weer tegenaan. (Zonder ontbijt zijn we namelijk niet echt te genieten zeg maar). We wilden vervolgens graag een aantal kerken en de kathedraal bezoeken. Omdat deze in Ljubljana niet toegankelijk waren met extreem korte shorts en een hemdje, had ik mijzelf er deze keer op voorbereid door een T-shirt en een wat langere korte broek aan te doen. Helaas waren er in Zagreb weer andere regels, dus mocht ik er ook hier niet in. De rest van de dag bekeken we de stad verder, bereidden we ons voor op de rest van onze reis en aten we natuurlijk weer overheerlijk in ons favoriete straat!