05/08 – Ljubljana

5 augustus 2019 1 Door mariekemulder

Omdat het weer hier constant verandert, hadden we deze keer niet naar de voorspellingen gekeken. ’s Nachts was het al de hele tijd aan het onweren en regenen en toen we onze tent uitstapten was het gelukkig wel wat minder geworden. Omdat het naar Ljubljana niet zo lang rijden was en we pas vanaf vier uur ’s middags in de Airbnb konden, was het besluit snel genomen om op ons gemak te gaan ontbijten, dan konden we het maximale uit de ochtend halen en zo lang mogelijk op deze prachtige locatie blijven. Tijdens het ontbijt begon het al wat harder te regenen, maar het was nog niet zo erg. Toen maakten we maar een begin aan het opruimen van de tent, want we wilden niet dat alles nat zou worden. Gedurende het in- en opruimen begon het met bakken uit de lucht te vallen. Zo heeft het uiteindelijk geresulteerd in een collectie aan zeiknatte spullen. Maar… we zaten wél in de auto! Omdat het veel eerder was dan we wilden, hadden we ervoor gekozen om de snelwegen te vermijden richting Ljubljana. We gingen over de berg terwijl het onwijs slecht weer was en we het donderen heel dichtbij hoorden.

Onderweg stopen we nog in het dorpje Škofja Loka om te lunchen, anders waren we veel te vroeg in de hoofdstad. We aten in een pizzeria, waar op dat moment voornamelijk de ouderen uit het dorp waren gesetteld. Een man probeerde nog met ons een gesprek aan te knopen, maar snapte niet dat we geen Sloveens spreken. Waarschijnlijk komen hier niet zo vaak toeristen. Nadat we onze reis hadden voortgezet stopten we nog even op een parkeerplaats om rustig te lezen, zodat we op de aangegeven tijd in de volgende Airbnb konden zijn. Toen we er bijna waren, kregen we een bericht van de host dat zijn auto het had begeven. We moesten dus nóg langer wachten… Gelukkig zei hij gelijk dat we gratis konden parkeren bij het kasteel en dat geen verkeerde plek zou zijn om de tijd uit te zitten. Dat deden we dus. Toen we hier aankwamen was het zelfs gestopt met regenen, wát een mazzel! We bekeken vanaf hier het kasteel rondom en hadden uitzicht over de hele stad. Even later was het eindelijk tijd en reden we naar onze Airbnb om ons daar vervolgens te vestigen. ’s Avonds gingen we nog even op pad en kregen we een eerste indruk van de stad. Het grootste deel van het centrum bestaat uit terrassen en het zag er superleuk uit. Tevens is het niet zo heel erg toeristisch en ons eerste avondmaal was heerlijk, dat belooft wat voor de volgende dagen!

De volgende dag waren we rustig opgestaan, want van al dat reizen blijken we toch best moe te worden. Omdat we nog redelijk onbekend waren in de stad en de middag inmiddels was aangebroken belandden we bij een pizzeria voor een ontbijt. Zonder de recensies te lezen, waren we hier zomaar op het terras gaan zitten. Normaal gesproken doen we dat namelijk wel, wat ook in dit geval beter zo had kunnen zijn. Het eten was niet echt smaakvol, maar we zaten nu heerlijk in het zonnetje wat er uiteindelijk voor zorgde dat we toch lekker hadden gezeten. Daarna gingen we naar de markt, wat hier dagelijks plaatsvindt. Zo waren er allemaal verschillende groentes en fruit te koop, die veelal nog onbekend zijn in Nederland zoals lichtgele paprika’s. Vervolgens is een deel van de stad verkend, waarbij een bezoek aan het stadhuis natuurlijk niet kon ontbreken en waarna we een wijk hebben bekeken met allemaal street art. Zo werd er een straat vervangen en volledig gerenoveerd, waarbij de muren ook direct veranderden. Er waren namelijk een heel aantal kunstenaars aan het graffitiën, waarbij degene aan het begin van de rij alles verfde zodat zij er overheen konden tekenen. Heel vet om te zien! ’s Avonds aten we nog bij een burgerrestaurant, waarvoor we eerst in de rij moesten staan. Dit is blijkbaar heel gebruikelijk, want ondanks dat er mega veel restaurants zijn ontbreekt het aan de goede. Wij wilden hier de dag ervoor al heen, wat uiteindelijk ook niet voor niets bleek te zijn!

Omdat het ontbijt de dag hiervoor niet echt spectaculair was, hadden we aan de host gevraagd of hij tips had voor ons. Zo geschiedde het dat we naar zijn aanrader raakten. Na het gezonde ontbijtje op toplocatie gingen we naar de botanische tuin, waar we de rest van de ochtend hebben gespendeerd. De entree was maar €2,60 voor ons samen, dus een goedkope morgen was het zeker. Bovendien zeer geslaagd, want op de één of andere manier vonden het nog fascinerend ook! Als klap op de vuurpijl zagen we tevens schildpadden in het water, écht heel leuk! Op de weg terug werd weer dezelfde route gelopen als heen, waardoor we langs het water kwamen. Daar hadden we nog in de ligstoelen plaatsgenomen, want een kort genot van de zon moest natuurlijk even gebeuren. De rest van de middag bekeken we de stad verder en ’s avonds aten we met zijn tweeën voor nog geen acht euro!

Onze laatste dag in de hoofdstad van Slovenië was aangebroken en daarom gingen we er dan ook op tijd uit. Nadat alle spullen weer op de juiste plaats in de auto waren gezet, liepen we naar een populair ontbijtcafé buiten het centrum van Ljubljana. Daar moesten we tevens in de rij staan, maar dat was achteraf ook geen probleem. Het vulde, was lekker en bleek een goede bodem te zijn om verdere vorderingen te maken in onze reis, want pas om vier uur ’s middags hadden weer trek. Toen waren we namelijk alweer in Kroatië beland!