02/08 – Triglav National Park

3 augustus 2019 2 Door mariekemulder

De eerste dagen van onze roadtrip zitten er inmiddels al op. Maandag 29 juli zijn we ’s ochtends vroeg met de auto vertrokken richting Slovenië, waarbij we een tussenstop hadden bij Zell am See in Oostenrijk. De reis was redelijk voorspoedig verlopen, alleen bij München was een deel van de snelweg afgesloten, waardoor we om moesten rijden. Eenmaal bij de Airbnb aangekomen, werd al snel duidelijk waarom deze overnachting zo goedkoop was. We werden ontvangen door de host in haar eigen woning, wat ontzettend stonk naar sigarettenrook. Vanuit daar werd onze ruimte gewezen, wat alleen uit een kleine slaapkamer bestond, welke tevens wel erg schoon was. De overige vertrekken waren best goor en stonken nogal, dus we waren het er al snel over eens dat we hier niet gingen douchen. Gelukkig waren we hier toch maar voor één overnachting! Wél was het een prachtige locatie en na het oversteken van de straat kwamen we al bij het prachtige meer uit. Hier liepen we dan ook even een stukje om onze magen vervolgens vol te proppen met een groot stuk schnitzel, want… honger! Ook haalden we een vignet voor Slovenië, want morgen gaat de reis weer verder.

Tijdens de rit hadden we de camping gebeld waar we graag heen wilden. Dit omdat zij via de mail hadden aangegeven dat we van tevoren moesten bellen, dan konden ze zeggen of er plaats was voor onze tent. Zij gaven aan dat we er voor acht uur ’s ochtends moesten staan en dat we dan misschien een plekje zouden krijgen. Dat werd dus weer vroeg opstaan! ’s Nachts vertrokken we wederom rond half vier, omdat de camping over de grens in Slovenië was. Dat betekende nog een stuk rijden. Gelukkig was het heel rustig op de weg en waren we om half acht al op de camping. Je gelooft het of niet, maar er stond gewoon al een hele rij met mensen te wachten voor de ingang. Shit! Nu maar hopen dat we een plekje krijgen….

Na een tijdje waren we aan de beurt, mét geluk! We kregen het gebied toegewezen waar we onze tent mochten zetten, daar gingen we dan ook eerst op onderzoek uit voor een mooie locatie. Omdat al veel plaatsen bezet waren, hadden we een plek zonder stroom en geen plaats voor de auto. Ik hield het bezet, zodat Teun de tent kon halen. Omdat we een heel klein tentje hadden meegenomen en niet voorbereid waren op een plaats zonder auto, was ons luchtbed helemaal ingebouwd met spullen. Chaos… maar ook wel knus! De locatie van de camping was tevens prachtig, we zaten heel mooi aan het Zuidelijkste meer van Triglav National Park. Omdat we zo ontzettend vroeg waren, deden we nog even onze ogen dicht. Wat resulteerde in een paar uur slaap. Hierna hadden we alsnog de hele dag de tijd om op avontuur te gaan, waardoor we gelijk ook de omgeving hebben verkend en naar een supergave waterval zijn geweest. Hier moesten we een korte route omhoog lopen, om vervolgens bij de waterval aan te komen. Deze was echt wel heel erg mooi! We konden er zelfs onderdoor lopen. Vervolgens gingen we naar de supermarkt om voor de komende dagen voedsel te halen, deze was namelijk niet echt in de buurt. We hadden vandaag een feestmaaltijd, pasta carbonara, het was tevens nog steeds mijn verjaardag. In het donker trouwens, ons gaspit was blijkbaar leger dan verwacht en de extra hadden we nodig voor het koken. Morgen maar wat eerder eten!

Woensdag was de weersvoorspelling niet heel goed, dus kozen we ervoor om een autorit te maken naar een mooie wandelroute. Dit natuurlijk nadat we mega lang hadden uitgeslapen en een heerlijk ontbijt op hadden. We reden over de berg, waarbij het leek alsof het na elke bocht weer smaller werd. Toen we een vrachtwagen tegemoet kwamen, was het al helemaal even billenknijpen! Eenmaal bij locatie, bleek het ook hier echt prachtig te zijn. Het water was heel erg blauw en helder en natuurlijk was ook hier weer een waterval. Deze was tussen stenen uitgesneden, wat de ruigheid van de natuur prachtig weergaf. We twijfelden hierna nog om naar een volgend dorpje te rijden, maar omdat het gisteravond tijdens het eten al donker was, gingen we toch terug naar de camping. Waar het gedurende de rit heel erg regende, was het aan de andere kant van de berg droog. Om ongemakken te voorkomen aten we dan ook gelijk. Was het vandaag ineens langer licht… bleken we de dag ervoor gewoon precies op dat moment in een wolk te zitten. Het weer slaat hier zo snel om!

Teun wilde graag nog mountainbiken, dus donderdag gingen we dat doen. Het weer was ook heel goed, wat niet op de voorspellingen stond. Je kan het hier echt niet weten! We fietsten eerst naar nog een waterval, want deze stond bij ons in de buurt al op de borden aangegeven. Die konden we natuurlijk niet overslaan! Omdat het hier al op de borden was gezet, hadden we verwacht dat het niet zoveel voorstelde en heel toeristisch zou zijn. Het tweede bleek waar, maar de waterval was boven onze verwachtingen uitgestegen. Ook deze was heel bijzonder! Nadat we teruggelopen waren, wilden we een route fietsen. Elke keer kwamen we er niet op en gingen we met de mountainbike door kleine dorpjes en belandden we alsmaar op een doodlopende weg. Uiteindelijk hadden we een route gevonden en gingen we er vol voor. We fietsten steeds hoger en hoger en dalen zat er niet in. Na anderhalf uur klimmen vonden we het toch maar eens tijd om op Google Maps te kijken. Bleek dat we net een deel van de eerste berg hadden gehad en er nog drie op ons stonden te wachten. Omdat we al gedonder hoorden in de lucht en het al het einde van de middag was, besloten we toch maar om te draaien. We waren echt ver omhoog gegaan, want ook aan de afdaling kwam geen einde. Wat natuurlijk veel leuker was!

Toen we terugkwamen bij de camping namen we nog een duik in het meer, want daar kon het natuurlijk niet aan ontbreken op deze locatie. Het weer was heerlijk en we genoten van de laatste uren op deze prachtige plek. Morgen rijden we namelijk weer door, naar Ljubjlana, de hoofdstad van Slovenië!