20/05 – Arendal

20 mei 2019 0 Door mariekemulder

Het laatste weekend in Lillehammer, moest natuurlijk goed gespendeerd worden. Daarom ging ik naar Natasja en Magnus, die in het Zuiden van Noorwegen wonen. Zij zaten vorig jaar bij mij in schaatsteam Frysk, waar zij ongeveer tegelijk met mij stopten. Magnus is Noors en heeft Natasja toen meegenomen naar Noorwegen, waar zij nu wonen. Ik wilde al heel lang bij hen op bezoek gaan, maar de treintickets waren bizar duur. Twee weken geleden veranderde de naam van het treinsysteem, wat voor een kortingsactie zorgde. Voor twintig euro ging ik heen en weer naar Arendal, wat in totaal ongeveer veertien uur in de trein was.

Op donderdagochtend vetrok ik eerst met de trein van Lillehammer naar Oslo, waar ik een lange overstap had. Het station van Oslo heeft een foodhall, waar ik iets at om te voorkomen dat ik tijdens de reis zou verhongeren. Vervolgens nam ik de trein richting Stavanger, welke gelijk al een half uur later vertrok. Daardoor zou ik mijn overstap naar Arendal, in Nelaug, niet halen. In de trein vroeg ik, wat het beste was om te doen. De conducteur gaf aan dat ik niest moest stressen en het helemaal goed kwam. Wat ik trouwens raar vond, want er ging pas weer vier uur later een trein… Op een gegeven moment kwam hij weer naar mij toe en vertelde dat hij dat ze een taxi geregeld  hadden naar Arendal. Waar ik overigens ook niks voor hoefde te betalen, ideaal! Ook hadden twee vrouwen gevraagd of de taxi in een ander deel van de stad kon stoppen, dat deed hij. Heel toevallig woonden Magnus en Natasja daar, handig! Niet veel later dan de geplande tijd, kwam ik dan ook aan waar ze al stonden te wachten. Het was heerlijk weer deze dag, dus ’s middags hebben we mooi in het zonnetje gezeten. Nadat we typisch Noors aten, knakworsten, hebben zij mij de stad nog even laten zien. Precies op dat moment ging de zon onder, waar ik nog een aantal foto’s van heb gemaakt. Supermooi!

In Arendal zit een pilotenopleiding, waar een heel aantal Nederlandse jongeren studeren. Een paar van hun wonen in hetzelfde huis, waar we ’s avonds naartoe zijn gegaan. Nadat we daar hadden gezeten, zijn we daarna ook met hun op stap geweest. Normaal is het op donderdag niet heel druk, maar omdat vrijdag iedereen vrij is, was het wel gezellig. Ook was er nog iets heel erg leuks! De DJ werd namelijk vergezeld door iemand op een saxofoon, mijn favoriete instrument. Hij speelde de hele avond en deed met bijna alle liedjes mee, supervet!

Vrijdag stonden we vroeg op, want het was feest in Noorwegen. Op 17 mei is het een nationale feestdag omdat de grondwet gevierd wordt. Officieel wordt er ontbeten met champagne. Die stond wel klaar, maar na gisteravond hadden we daar natuurlijk helemaal geen zin in. Na het ontbijt gingen we naar de stad. Arendal bestaat uit eilanden, waardoor we eerst met de pont naar het centrum gingen. Op deze dag dragen heel veel mensen klederdracht, waardoor het eruit zag alsof we terug in de tijd gingen. Er zijn de hele dag door verschillende parades met een route de stad. Voor de middag waren we bij die van jonge kinderen, waar ik ook de ouders van Magnus ontmoette. Er wordt dan gezongen en tussendoor komt er af en toe een orkest of een groep met majoretten langs. Bij de haven, in het centrum, lagen ook allemaal boten en de restaurants zaten vol. Mensen reserveren blijkbaar al weken van tevoren voor deze dag. Wij konden wel nog bij een hotel zitten. Hier konden we zoveel taart eten als we wilden, heel gek!  We wachtten tot de middag voor de volgende parade. Daar zit trouwens ook een heel verhaal achter. Iedereen die hier schoolexamens heeft, wordt een Russ genoemd. Zij kopen dan een soort rode overal en met hun vriendengroep een personenbus. Deze bus wordt ook helemaal geverfd en naar eigen smaak gemaakt, een Russenbus. De zogenoemde Russen moeten in de periode tijdens de examens verschillende opdrachten uitvoeren, die zij elkaar hebben opgelegd. Ook moet de overal twee weken lang gedragen worden buitenshuis en wassen mag ook niet. Op deze dag, 17 mei, gaan de studenten helemaal los en rijden zij dus in een parade door de stad. Dan zitten en staan ze op hun busjes, waar natuurlijk de meesten dikke muziekboxen in hebben gebouwd. Het is een soort viering van de zomervakantie, terwijl er eigenlijk nog examens zijn de aankomende weken… Hierna verzamelen alle Russen en busjes op een plein, waar ze nog een keer helemaal losgaan. Dit was echt ontzettend leuk om te zien, een echte Noorse traditie! Na de parade gingen we weer naar de overkant, om bij de ouders van Magnus te eten. Zij wonen op dat eiland waar ze uitzicht hebben over andere eilanden en de zee. Supergaaf! ’s Middags was ik heel moe, waardoor ik vier uur lang had geslapen en pas om negen uur wakker werd. Magnus had nachtdienst en moest om tien uur werken. Wie gingen natuurlijk weer op stap, dus hij had ons mooi gebracht naar het huis van de jongens van de pilotenopleiding. Daar zaten we weer even, om vervolgens weer hetzelfde als gister te doen. De saxofonist was er weer, dus de muziek was in ieder geval goed! Vandaag maakten we het wat later, dus de volgende dag sliepen we tot de middag.

Zaterdag deden we niet zoveel en was het uitje van de dag naar de supermarkt. ’s Avonds aten we wraps en gingen we voor de verandering weer op stap. Deze keer omdat één van de jongens mocht draaien in de club, wat de dag ervoor was afgesproken. Als fanclub, moesten wij hem natuurlijk even supporten. Ook hadden we gezien dat de saxofonist er nog een dag was, dus aan de muziek kon het niet liggen. Om half drie stopt het hier in Noorwegen al, dus toen zijn we ook gelijk weer naar huis gegaan.

Zondag werd het tijd om Arendal te verkennen en ook echt iets nuttigs te doen. ’s Ochtends gingen we hiken, op een ander eiland. Daar liepen we langs de kust en door de bossen, erg leuk want het was ook nog eens mooi weer!

Daarna gingen we barbecuen bij de ouders van Magnus. Ik had in een half jaar tijd niet meer zoveel vlees gehad volgens mij, heel bizar. Wel superlekker natuurlijk! Daarna liepen we naar de zee, om te gaan vissen. Er stond daar trouwens ook een mooi huis, volledig verwerkt in de bergen en alleen lopend toegankelijk. Heel gaaf! Na een tijdje had Natasja al beet, maar dit was een klein visje. Op een gegeven moment had zij een grotere vis gevangen, die mee moest naar huis. Ook ging de zon onder tijdens het vissen, wat ontzettend mooi was om te zien! Toen we thuis waren zijn we al vrij snel naar bed gegaan, omdat het maandag alweer tijd was om naar huis te gaan.