06/05 – Stockholm

6 mei 2019 0 Door mariekemulder

Over drie weken ben ik alweer op Nederlandse bodem te vinden. Omdat het al bijna zover is, kon ik het natuurlijk niet laten om nog op pad te gaan. De laatste weken in Lillehammer bestaan vooral uit het afronden van de vakken, wat betekent dat ik veel vrije dagen heb. Dit wist ik al een hele tijd geleden. Dus een paar dagen nadat mijn moeder was geweest, hadden we alweer het volgende tripje samen ingepland. Daarom vertrok ik zaterdagochtend om vier uur naar Oslo om vervolgens om half tien te landen op het vliegveld van Stockholm. Hier stond mijn moeder mij op te wachten, want die was vanuit Amsterdam wat eerder geland. Zin in!

Om in het centrum van Stockholm te komen, moesten we eerst nog met de trein. Van wat eerdere reisjes had ik meegekregen dat de eerste trein waar je langsloopt, wat vaak een vliegveld-express is, duurder is dan dat je de gewone trein neemt. We liepen dus door naar de normale treinen, waar we een treinticket kochten, welke meer dan de helft goedkoper was. Dachten we… de prijs klopte wel, maar het bleek helemaal geen treinticket te zijn. Het was een busticket! Omdat de bus al bijna vertrok, hadden we een flinke sprint ingezet. Al zwetend stapten we in de bus, om wat later naar het centrum te vertrekken. Uiteindelijk duurde de busrit niet veel langer dan de treinrit, hadden we heel wat geld bespaard en zaten we voor elf uur al aan ons ontbijt, midden in de zon! Hierna liepen we gelijk door naar het hotel, om onze bagage even af te geven. Eigenlijk konden we vanaf drie uur pas inchecken, maar we hadden mazzel! We hadden eigenlijk een kamer geboekt met een stapelbed, maar omdat we zo vroeg waren was er een veel grotere kamer vrij gekomen. Na tien minuutjes wachten, mochten we daar al in.

Stockholm bestaat uit veertien eilanden, die verbonden zijn met bruggen. Elke dag verkenden we een aantal andere eilanden rondom het centrum. Vandaag bekeken we de wijken Gamla Stan en Riddarholmen, wat het oude centrum van Stockholm is. Hier bezochten we een Kathedraal, misten we nét de wisseling van de wacht bij het Paleis en bekeken we een heel aantal andere mooie gebouwen. ’s Middags dronken we nog een biertje en bezochten we een soort brug waarvandaan je uitzicht had over de hele stad. Ook bekeken we het Centraal Station, liepen we even snel in en uit bij een kroeg met een bandje en aten we ’s avonds quesadillas. Omdat we beide midden in de nacht waren opgestaan, sliepen we mooi op tijd!

Zondag aten we eerst ontbijt in het hotel, om vervolgens precies over de bruggen aan de andere kant van Stockholm, naar hetzelfde eiland te lopen als zaterdag. Voordat we op het eiland waren, gingen we eerst nog over de markt, net voor de brug. Midden op de markt hadden we wat te drinken gehaald en lekker in de zon gezeten. Hier was een soort buffet, waar je van alles gratis vanaf kon pakken. Ook kon de koffie zo vaak gevuld worden als je wilt. Mega leuk (en lekker) concept! Toen we dat op hadden, liepen we weer door. Er stonden meerdere foodtrucks en mensen verkochten hun eigen spullen. Bleek het uiteindelijk zo te zijn dat het echt superklein was. Gelukkig waren we tussendoor gaan zitten, dan leek het in ieder geval wat groter! Vervolgens liepen we door een park en langs het water naar het fotografie museum. Onderweg hadden we geluncht en uiteindelijk kwamen we uit bij het water. Hier bekeken we nog een aantal cruiseschepen, genoten we van de zon en keken we uit over de stad. Het fotografie museum was vlakbij, dus daar gingen we heen. Er vonden meerdere exposities plaats, welke totaal verschillend waren van elkaar. Eentje was van een fotograaf die tekende op foto’s en daar opnieuw een foto van maakte, daardoor moest je af en toe wat vaker kijken om te zien wat er werd bedoeld. Ook was er iemand die personen fotografeert, die heel erg op bekende mensen lijken, zoals Donald Trump. Dit was echt supergrappig om te zien! Als laatste was er nog een fotograaf die een samenwerking had gedaan met de dj’s van Swedish House Mafia, echt heel erg gaaf! Toen we daar geweest waren, liepen we terug naar het hotel en gingen we onderweg nog even een bakkie doen. Later, in het hotel, bleek het al best laat te zijn. Daarom gingen we al snel wat eten en weer terug naar onze kamer.

Maandag hadden we een slechte nacht gehad, dus na het ontbijt zijn we nog even in de kamer gebleven. Vandaag was het namelijk ook alweer tijd om naar huis te gaan! Om een uur of twaalf gingen we op pad om het centrum van Stockholm te bekijken. Daar waren we namelijk nog helemaal niet geweest! We hadden weer onwijze mazzel, want de zon scheen af en toe zelfs volop. Heerlijk! We bekeken de bibliotheek, heel veel winkels en liepen de hele middag rond in de stad. Vervolgens haalden we onze tassen op in het hotel en gingen we met de trein naar het vliegveld. Op het vliegveld bleek het zo te zijn, dat we precies beide aan een andere kant moesten zijn. Daar vertrokken we naar onze terminal om weer naar Amsterdam en Oslo te gaan. Over tweeënhalve week ben ik alweer in Nederland, wat gaat de tijd toch snel!