17/03 – Moeders op bezoek

17 maart 2019 0 Door mariekemulder

Het houdt niet op, al dat bezoek! Vrijdagochtend arriveerden Ton en mijn moeder in Lillehammer, na de prachtige treinreis vanaf Oslo. Ze hadden verwacht dat we gingen skiën, maar helaas… Ik had gezien dat het weer op zaterdag veel beter zou worden! Daarom liep ik snel even langs het informatiepunt op het station, ik wilde meer weten over de wandelroutes. Er werd aangegeven dat de wandelroutes niet heel begaanbaar waren, vanwege verschillende wedstrijden. Dat zullen we dan wel zien! Maar eerst gingen we even met de bus naar mijn huis, om de spullen uit te pakken. Ik ben inmiddels ook wat snoep, kaas, leeswerk en bodylotion rijker. Heerlijk! Vervolgens pakten we de bus naar het Olympisch park. Nadat we in de supermarkt wat broodjes hadden gehaald voor onderweg, kwamen we langs een sportbeurs en liepen we bij de schans omhoog. 936 Treden later waren we weer op de top! Deze keer gingen we niet direct weer naar beneden, maar op avontuur achter de schans. Ik wist namelijk dat er verschillende routes waren uitgezet. We liepen een stukje over de gewone weg en kwamen echt helemaal niemand tegen! Op een gegeven moment zagen we een langlauf skiër voorbij razen. We liepen een even door en zagen dat daar de wedstrijd aan de gang was. We snapten al niet waar het zou zijn! De mensen moesten op één stuk skiënd naar beneden, wat niet voor iedereen even gemakkelijk was. Sommige gingen flink onderuit, wat wel grappig was om te zien!

Nadat we een tijdje hadden gekeken, liepen we verder, zonder dat we wisten waar we uit zouden komen. We zagen verschillende bordjes van routes langs de weg, maar omdat het zo gesneeuwd had, waren die wegen onbegaanbaar. We bleven dus over de gewone weg lopen en op een gegeven moment konden we meerdere kanten op. Ik pakte de route erbij en het bleek dat we midden door de diepe sneeuw, in het bos, konden. Dat was gewoon een route op maps, hoe leuk! We liepen een stukje door het bos en kwamen bij een pad voor het langlaufen uit. Dat zijn in de zomer gewone fiets- en wandelpaden, dus daar liepen we ook een stukje over. Ineens kwamen we uit bij een biatlon baan, die had ik nog nooit gezien! We waren in een heel ander deel van het Olympisch park beland, superleuk! Een paar meter verder was ook de tent van de wedstrijd. Er waren honderden mensen en volgens mij zat het er voor de meesten al op. Ze waren mooi bier aan het drinken en er was zelfs een zanger. Wij hadden er natuurlijk ook even bijgezeten!

Later liepen we weer verder terug. Maps gaf de route aan en vond dat we wel konden lopen over een weg, waar auto’s 60 mochten. Dat moest dan maar! We gingen, half in het kantje, op zoek naar het eerste kruispunt. Na een tijdje konden we eindelijk over het wandelpad, welke helemaal doorliep naar het centrum. Daar gingen we dus heen! Onderweg kwamen we nog langs de supermarkt, dus hadden we ook nog wat boodschappen gehaald voor het hele weekend. Nadat we een paar uur hadden gewandeld, was het wel tijd voor een bakkie. In het centrum belandden we dus bij de eerste, de beste koffiezaak, waar we heerlijk hebben gezeten. Vervolgens heb ik het centrum laten zien en was het alweer tijd voor het avondeten. Natuurlijk weer bij restaurant Heim, mijn vaste stek als er visite is. Het is hier altijd goed! ’s Avonds hebben we nog een spelletje gespeeld en zijn we op tijd gaan slapen. Meneer en mevrouw waren namelijk nu al bekaf, helemaal super!

Zaterdag stond dan eindelijk het skiën op de planning. Na een heerlijk ontbijtje, pakten we om half elf de bus naar Hafjell. In de bus was het superdruk, dus ik had gelijk verteld waar ze ski’s konden huren. Dan waren zij in ieder geval de eersten van de bus! Ik kwam er al snel achter dat ik mijn helm was vergeten. Lekker slim! Dan maar voorzichtig doen. De ski’s waren gehuurd en de skipassen aangeschaft, op naar boven! Hier pakten we gelijk de lift naar de top, waar het trouwens ook heel druk was. Heel gek, maar daarna is het niet echt meer druk geweest. De mensen verspreiden zich gelijk over het hele gebied. De mensen die er waren, waren Noren. Wat ook ideaal is, want zij kunnen (in tegenstelling tot de Denen) wél skiën. Hierdoor hoef je niet constant op je hoede te zijn. Het was vandaag ook lekker weer en de pistes waren top! Na een paar uurtjes, was het tijd voor de lunch. Ik had broodjes en thee meegenomen, wat we zelfs in het zonnetje konden eten. Echt heerlijk! Daarom hadden we, een paar afdalingen verder, besloten om in de zon op het terras te gaan zitten. Natuurlijk… Net iets besteld, zon weg. Helaas! Gelukkig was het einde van de dag in zicht. We pakten nog één keer de gondel omhoog, om naar beneden te skiën en toen konden de gehuurde spullen alweer worden ingeleverd. Eenmaal thuis aangekomen, hadden we allemaal op ons gemakje gedoucht. Floor en Evelien waren mijn snowboard aan het waxen (net als het slijpen van schaatsen), dus wij gingen koken. Lasagne stond op het menu. Na het eten, heb ik de school nog laten zien en hebben we weer een spelletje gespeeld.

Gisteravond was het begonnen met sneeuwen en dat was nog steeds niet gestopt. Er stonden dus niet veel mogelijkheden open, om te doen met dit weer. Daarom hadden we besloten om de bus van half tien te pakken, naar de spa. Wat bleek… Op zondag ging er geen bus om half tien. Dan maar een taxi. Gelukkig kan je hier een prijsafspraak maken van tevoren, dus viel het uiteindelijk wel mee. Plus, we hoefden niet te lopen, want we werden direct naar de spa gebracht! Daar hadden we de hele ochtend om te ontspannen. Om een uur of twaalf gingen we weg en liepen we naar het centrum. Op zondag is echt bijna alles hier dicht! We moesten een paar minuten voor de deur wachten, voordat het eerste restaurant open ging. Daar hadden we nog even heerlijk gegeten. Om drie uur stond de trein alweer te wachten en zat het weekend er op!