10/03 – Tromsø

10 maart 2019 0 Door mariekemulder

Nu we toch in Noorwegen zijn, kan een avontuur naar het Noorden natuurlijk niet ontbreken! Een tijdje geleden hadden wij een weekend weg geboekt naar Tromsø. We hadden ons hier intens op verheugd en vrijdag was het eindelijk zover!

Om drie uur ’s nachts stond de wekker, omdat we voor vier uur een taxi hadden gereserveerd. Schone slapers als wij zijn, hadden we ongeveer anderhalf uur slaap erop zitten. Half slapend stapten we de taxi in, om vervolgens om half vijf de trein te nemen naar Oslo. Eenmaal daar aangekomen, was onze vlucht een klein beetje vertraagd en stapten we om negen uur uiteindelijk het vliegtuig in. Een paar uurtjes later landden we in Tromsø. Een aantal medestudenten waren er al eens geweest, dus die hadden ons wat verteld over het uitzicht bij de landing. Zoals zij al hadden gezegd, het was fantastisch! We hadden totaal geen verwachting van hoe alles eruit moest zien, maar we zagen mega hoge bergen, water en overal sneeuw. Dat was een hele goede binnenkomer! We hadden mazzel, want de Airbnb eigenaar (John) wilde ons ophalen van het vliegveld. We konden nog niet naar binnen vanwege de inchecktijd. Wel gaf hij ons een toertje over het eiland, kletsten we wat en had hij ons uiteindelijk in het centrum afgezet. Waar hij, een paar uur later, ons weer op zou pikken. Wat een topper! Tijdens de rit hadden we gevraagd of het een goed idee zou zijn om een auto te huren. Hij raadde het ons zeker aan en zou wat bedrijven voor ons bellen, terwijl wij in het centrum rondliepen. De stad had een klein centrum, een beetje net als Lillehammer. Ook lag er een groot cruiseschip in de haven en konden we naar het vaste land kijken, wat trouwens bereikbaar is via een brug. Om een uur of drie haalde John ons weer op, om naar de Airbnb te gaan. Hij had verteld aan zijn vrouw (Inger), dat hij wat verhuurbedrijven had gebeld voor ons. Zij had gezegd dat wij de auto van hun zoon wel mee konden nemen voor veel minder geld, die zat toch in Nieuw-Zeeland. Onze dag kon nu al niet meer stuk, wat een geluk zeg!

Waarschijnlijk raden jullie het al, maar we waren naar het Noorden afgereisd om het Noorderlicht te zien. Er is een app die aangeeft of je het Noorderlicht op een bepaalde locatie kan zien met Go, Try en Wait. De afgelopen weken, dagen en uren hebben we die constant in de gaten gehouden. Er stond de hele tijd wait, maar we zijn er toch vandoor gegaan. We hadden tenslotte de auto én we waren er nu toch! We hadden van alles opgezocht en er werd aangeraden om zover mogelijk van de stad af te zijn. De lichten van de stad kunnen namelijk het zicht verstoren en zelfs maanlicht kan al teveel zijn. Na ongeveer een uur rijden, kwamen we op een heel donker punt uit. Onderweg kwamen er steeds meer sterren in de lucht. We stapten uit de auto en zagen dat het echt heel helder was. We wilden wat foto’s maken van de sterren en grapten dat we het Noorderlicht niet zouden zien, maar dan ineens op een foto wel. Wat toen ook gebeurde! Ineens zagen we het licht achter ons op de foto. Wat een euforie, echt fantastisch was dat moment! De locatie van het licht veranderde constant, maar ook de grote en de kleur waren niet steeds hetzelfde. Deze avond hebben we wat foto’s gemaakt, maar doordat we nog niet alles weten van onze camera’s waren ze een beetje onscherp. Dacht mocht de pret niet drukken, want we hadden het tenslotte wel gezien! Op een gegeven moment, waren we helemaal bevroren en zijn we naar huis gegaan. Morgen misschien nog een kans?

Vandaag was onze eerste volledige dag in Tromsø. Omdat we een auto hadden, hebben we daar goed gebruik van gemaakt. Tromsø wordt omringd door verschillende eilanden, waarvan we er al eentje hadden gehad de avond hiervoor. We wilden rendieren zien, die op één van de eilanden in het wild leven. Daar gingen we dus heen! We hebben constant naar buiten gekeken, maar er was helaas niks te bekennen. Op deze eilanden is over het algemeen maar één weg, je rijdt als het ware om een grote berg heen. De eilanden zijn dus bergen. Onderweg kwamen we nog een huskytocht tegen en zagen we verschillende mensen zich klaarmaken om naar boven te wandelen, met skispullen. Later op die dag gingen zij dus naar beneden skiën, hoe gaaf! We bleven maar doorrijden, we hadden fantastische uitzichten. Omdat je om een berg heen rijdt, waren we constant bij het water. Naarmate we richting het Westen reden, werd het water steeds blauwer. Overal aan de waterkant waren kleine vissershuisjes op houten palen in het water gebouwd. Soms hing er vis te drogen en lag er een kleine vissersboot bij. Echt een wereld van verschil, in vergelijking met Lillehammer! We reden steeds meer naar het Westen en er waren steeds minder huizen. Op een gegeven moment was er ineens weer een klein dorpje, zelfs met een hotel! Daar warmden we even op, om weer verder te rijden. We kwamen bij hele kleine eilandjes, die ook verbonden waren met bruggen. Het was zo ongelofelijk mooi om hier te rijden! Uiteindelijk konden we niet meer verder en waren we helemaal aan de Westkant van Europa, fantastisch! Om een beeld bij de tekst te krijgen, hier wat foto’s. Voor nog meer foto’s moet je even in het menu bovenaan de website kijken.

’s Avonds hadden we natuurlijk weer even de app bekeken. De voorspellingen waren beter dan gisteren, dus gingen we weer op pad! We reden weer naar hetzelfde eiland, omdat het daar zo ongelofelijk donker was de vorige keer. Ook waren we wat later weggegaan, het zou dieper in de nacht namelijk helderder worden. Na een tijdje stapten we uit de auto en keken we om ons heen. Het was alweer te zien en nu zelfs supergoed! Nadat we onze camera’s hadden geïnstalleerd keken we nogmaals, het was alweer weg. Hoe snel dat kan gaan, is echt bizar! We maakten wat foto’s en zagen om ons heen op meerdere plekken een klein beetje het licht. Het verschilt zo erg per keer! We reden verder, maar nergens was het meer zo goed te zien als aan het begin. Ook begon het te sneeuwen en zijn we maar weer naar huis gegaan. We hadden het in ieder geval twee dagen achter elkaar gezien en deze keer zelfs nog scherper gefotografeerd!

Zondag was onze laatste dag in Tromsø, dus moesten we op tijd uitchecken. Vandaag mochten we nog wel de auto mee, wat echt super was! Omdat we alle eilanden hadden gezien, op één na, gingen we daarheen. Ook hadden we de rendieren niet gezien in het wild, dus losten we het op door naar een rendierenboerderij te gaan. Er waren 350 rendieren, waar een aantal voor de sleetjes uit liepen. Wat wij namelijk met husky’s hadden gedaan, doen ze hier met rendieren. Nu hadden we ze toch nog gezien én weten we hoe dat allemaal in zijn werking gaat. Erg leuk! Het eerste deel van het eiland, voor de boerderij, viel een beetje tegen wat betreft natuur. Later kwamen we op hele grote vlaktes, waar weer niemand woonde. Het was heel gaaf om hier goed op te letten, misschien zagen we nog wat! Eenmaal aan de andere kant van het eiland aangekomen, was er weer een klein dorpje. Ook een doodlopende weg trouwens… hier konden we niet helemaal rondom het eiland rijden. Wel was het hier heel erg mooi en hebben we even stilgestaan om te genieten van het uitzicht. Op de terugweg stopten we bij een lange pier, welke Floor al had gezien op de heenweg. We zagen ineens een glimmende bol in het water en vroegen ons af wat het was. Ineens bewoog het, het was een zeehond. Wat hadden we weer geluk! Vervolgens zijn we weer naar het stadje gereden, waar we onszelf even moesten opladen voor de vlucht van diezelfde avond. Later hadden we nog even de auto volgetankt en hebben John en Inger ons naar het vliegveld gebracht, wat een toppers! In de auto hadden wij nog ons verhaal gedaan en zeiden ze dat zoveel licht van het Noorderlicht uniek is en dat de zeehonden er maar één keer in de twee jaar zijn. Wat hebben we een mazzel gehad dit weekend zeg! Om een uur of twaalf ’s avonds waren we weer in Lillehammer. Moe, maar zeker voldaan, gingen we te bed. Wat hebben wij een fantastische dagen gehad!