28/02 – Alweer visite

28 februari 2019 0 Door mariekemulder

Vrijdag 22 februari kwam Teun ’s avonds aan in Lillehammer. Hij kon zich niet even rustig settelen en bijkomen van de reis, want er moest gekookt worden! We gingen namelijk met heel huize twaalf wraps maken, wat resulteerde in één en al gezelligheid en drukte natuurlijk.

Zaterdagochtend gingen we naar het centrum voor de Winterpride (Gay Pride) van Lillehammer. Bij het evenement op Facebook stond alles in het Noors, wat ik blijkbaar niet goed had begrepen, want we waren een uurtje te vroeg. Na de pride hadden we weer met zijn allen gegeten en ’s avonds zijn we naar de club geweest. Omdat deze hele dag de seksuele diversiteit werd gevierd, was het een beetje een vreemde avond. Meer hoef ik hier niet over te zeggen, denk ik… Daarentegen hebben we wel wat souvenirs uit de club kunnen scoren!

Zondag zijn we gaan wandelen. Mijn achtertuin is namelijk een grote berg, waar verschillende wandeltochten op zijn uitgezet. We volgden de bordjes Balbergkampen. Op de top aangekomen, hadden we supermooi uitzicht over heel Lillehammer. We hadden mazzel met het weer, het was echt heel erg helder! Daarna hadden we nog een klein stukje doorgelopen naar de schommel. Deze schommel is aan twee bomen gehangen en als je erop zit kan je het dal inkijken. Dit was echt onwijs leuk om te doen! Omdat het ’s nachts vriest en overdag dooit waren sommige paden echt spekglad, al helemaal met sneakers natuurlijk. Op de terugweg hebben we daarom een aantal stukken gegleden, in plaats van gelopen, dat was wel lachen!

Maandag hebben we uitgeslapen en zijn we ’s middags naar de piste geweest. Daar hadden we even geluncht om vervolgens weer terug naar huis te gaan. Lekker rustig dagje!

Dinsdag hadden we heel veel op de planning staan rondom de schans, waar ik met mijn vorige bezoek ook geweest ben. ’s Ochtends zijn we de 936 treden omhoog gelopen en hebben we zelfs een aantal mensen zien skispringen! Bovenaan was het zicht weer top, net als zondag! Echt wel mazzel deze dagen. Daarna zijn we naar het dorpje gelopen, om even wat te eten. Heel toevallig kwamen we Floor daar tegen in een restaurant, waarvan haar bezoek nét was aangekomen. We hebben toen wat gegeten en even bijgekletst. Voor de middag hadden we een speciale activiteit ingepland, er was namelijk nóg meer bezoek in huize twaalf aanwezig. We vonden namelijk dat we iets met de hele groep moesten doen. Na het eten gingen we daarom weer naar de schans, om deze keer rechts omhoog te lopen, in plaats van links. Daar gingen we met negen man sleeën. We kregen allemaal een sleetje met een stuur en een rem, vervolgens gingen we met de sleeplift omhoog en konden we naar beneden racen. Om er een beeld bij te schetsen… Mario Kart was er niks bij! Kettingbotsingen, mensen over de kop en een heleboel blauwe plekken later was het einde toch echt in zicht. Na een warm drankje bij het kampvuur, zat deze prachtige dag er weer op.

We begonnen al een beetje last te krijgen van onze beentjes, maar dat mocht de pret niet drukken. Woensdag gingen we namelijk alweer wandelen! We gingen eerst met de bus naar Skeikampen, wat ongeveer een uurtje van Lillehammer vandaan is. We kwamen met de bus uit bij de pistes. Ik wilde graag een waterval wandeltocht doen, maar daar aangekomen bleek dat dat alleen in de zomer kon. Tenzij we hele bijzondere sneeuwschoenen zouden huren, maar dat moesten we maar niet doen! Daarom vroegen we maar even naar een andere route. Ons werd aangeraden om heen over de gewone weg te lopen en terug over de langlaufpaden. Het was vandaag ook weer heerlijk weer en soms kon zelfs de jas los! We liepen over de gewone weg, waar we echt bijna niemand tegenkwamen. Af en toe checkten we de route en uiteindelijk kwamen we bij een restaurant uit. Daar hadden we lekker geluncht in het zonnetje, om vervolgens weer terug te lopen naar het startpunt. Via de langlaufpaden deze keer, wat echt heel erg leuk was! Alhoewel ik nog niet helemaal zeker weet of dat de bedoeling was, want verder was er niemand aan het wandelen. Eenmaal terug, hadden we nog even wat gedronken op het terras op de piste en konden we weer met de bus naar Lillehammer. ’s Avonds zijn we nog uiteten geweest om de dag goed af te sluiten!

Donderdag hadden we een rustig dagje ingepland, omdat we vrijdag naar Oslo zouden gaan! ’s Ochtends hadden we een bezoekje gebracht aan de plaatselijke Spa, in het Scandic Hotel. Daar was een verwarmd buitenzwembad, wat echt heerlijk was! Hier hebben we dus zeker wat uurtjes gespendeerd. Stiekem moesten we toch nog op de tijd letten, omdat we met zijn allen zouden eten. Na de spa, gingen we dus nog snel even naar de supermarkt en moesten we gelijk koken. Na het eten, zijn we direct doorgegaan naar de ijshockeywedstrijd. Waar ik trouwens ook met Emiel was geweest. Net als vorige keer, was het weer één groot feest en was de winst voor Lillehammer. Echt onwijs leuk! Na de ijshockey hebben we gezellig met iedereen gezeten en was de avond alweer om. Morgen naar Oslo!