20/02 – Excursie 2: Hafjell

20 februari 2019 0 Door mariekemulder

Bepakt en bezakt liepen we woensdagochtend naar de overkant, oftewel school. Vandaag stond een dagtrip op de planning naar het, inmiddels bekende, Hafjell. Met de hele klas in de bus, gingen we er vandoor. Waar we normaal gesproken rechtdoor rijden, gingen we nu rechtsaf richting de top van de berg. Het uitzicht werd steeds mooier en bovenop werden we verwacht door mensen van het skiresort, Pellestova. Zij beheren een hotel, een restaurant en verschillende activiteiten. Overal waren paden voor Cross-Country en je kon over de hele top van de berg kijken. Het weer zat ook nog mee, dus dit was echt een superlocatie om op dat moment te zijn! Binnen in het restaurant kregen we een korte presentatie over Pellestova zelf en het gebied rondom. Er werd onder andere verteld dat ze gaan uitbreiden en welke gasten er voornamelijk komen. Vervolgens stapten we weer in de bus, om door te rijden naar de volgende presentatie.

We reden naar de receptie van Hafjell resorts, welke een groot deel van Hafjell onder zich heeft. Vorige week kregen we een presentatie van de eventmanager van Alpinco, die eigenlijk het andere deel van Hafjell beheren. Onder het beheer vallen onder andere restaurants en slaapplekken, maar ook een pretpark bij Hafjell resorts. We kregen nu dus ook een presentatie van Hafjell resorts. De meneer vertelde het niet heel interessant, maar het was wel leuk om beide kanten van het verhaal als het ware te horen. Zo krijgen wij mee wat er gaande is in het gebied, hoe alles tot stand komt en wie daar over gaat. Vervolgens kregen we, op dezelfde locatie, een presentatie van iemand van het pretpark Hunderfossen. Wat Hafjell resorts ook beheert. Hij werkte er net twee weken en hij kende het bedrijf eigenlijk nog niet zo goed, helaas. Hij had dus niet heel veel te vertellen en ook geen antwoorden op de vragen.

Even heel iets anders… Vandaag merkten we vooral dat het in Noorwegen heel normaal is, om op het laatste moment af te zeggen. Van wat ik begrepen had, waren degene die de drie presentaties gaven, allemaal niet de eerste die het zouden doen. Onze leraar moest van alles regelen tijdens de reis, maar uiteindelijk was het wel goed gekomen. Het is wel vreemd, want ze zijn hier wel echt héél erg van de tijd.

Maar terugkomende op de dag. ’s Middags hadden we een heel ander programma, we mochten namelijk het gebied in! Degene die geen skipas hadden of eigen ski’s/snowboard mochten dat gratis, gesponsord door het gebied aan school, gebruiken. Ook kregen degene die het wilden lessen. Dat was echt top geregeld! Hier mogen scholen namelijk geen geld vragen van de studenten, wat resulteert in een aantal gratis tripjes naar verschillende bedrijven en gebieden. Vandaag had ik ook mijn snowboard voor een dagje ingewisseld, ik ging namelijk skiën op de ski’s van Evelien. Ideaal! Want degene die gingen huren, moesten wel een tijdje in de rij staan. In het begin waren de ski’s een beetje onwennig, maar naar mijn idee ging ik op een gegeven moment best wel hard. Ik kon in ieder geval de groep volgen! Het kan ook niet anders, dan dat ik eruit heb gezien als een klein kind. Mooi door de knietjes, benen uit elkaar en stokken naar achter. Heerlijk! Vandaag ben ik er ook achtergekomen dat ik de juiste keuze heb gemaakt, een aantal jaar geleden. Snowboarden is toch nét iets meer mijn ding. Dit was toch een soort van bevestiging, wat mij erg goed doet! Vervolgens gingen we om kwart over vier weer naar school met de bus, echt een top dag! Stiekem hadden we trouwens nog even het weerbericht gekeken, omdat het constant dooit natuurlijk. Met goed nieuws, het gaat vannacht weer sneeuwen! We kunnen het dus niet weerstaan om morgen even wat afdalingen te pakken, superleuk!