11/02 – Bezoek uit Nederland

11 februari 2019 0 Door mariekemulder

Vrijdag 9 februari kwam het eerste bezoek uit Nederland naar Lillehammer, mijn vader en Diana. We hadden ’s ochtends vroeg afgesproken op het station, want het zou supermooi weer worden! Rond half 11 waren we weer bij het huisje. (Tegenwoordig noemen we het ook wel een ‘chalet’, want ja… ). Hier hadden we ons gelijk omgekleed om de piste op te gaan. Diana kon, heel handig, de ski’s en schoenen van Floor lenen. Dat scheelde weer! Bij de piste hadden we gelijk ski’s gehuurd voor mijn vader en dagpassen aangeschaft. Toen stonden we voor de middag al op de piste!

Waar hun van de ene verbazing in de andere vielen, was het voor mij inmiddels al een beetje ‘normaal’ geworden. Het wijde uitzicht vanaf de bovenste stoeltjeslift daarentegen niet. Het is elke dag anders en het verveelt niet. Echt fantastisch! Ook hadden we de kaart van het gebied meegenomen (voor mij de eerste keer), dus kwam ik achter een aantal afdalingen, die ik tot dan toe altijd had gemist. Weer iets nieuws!

Wel was het voor mijn doen, een beetje druk op de piste deze dag. We hebben het idee dat, als het mooi weer is, iedereen uit de omgeving de piste op gaat. Wat ervoor zorgt dat het in alle restaurants druk is, de wachttijd bij de liften iets langer is en dat ik aan het eind van de dag ongeveer drie keer aangeskied was… Echt top weer!

Toen de zon onder ging, zijn we weer met de bus naar huis gegaan. Daar hadden we ons even opgefrist om weer terug de bus in te stappen, naar het centrum. Daar hebben we bij een heerlijke restaurant gegeten. Wat voor mij trouwens een luxe is, want de supermarkt is hier net aan te betalen. Terwijl de restaurantprijzen eigenlijk gelijk zijn, aan de prijzen in Nederland. Best een beetje gek! Vervolgens gingen we weer terug met de bus. Hier doen we eigenlijk alles met de bus trouwens, want lopend is het nét te ver allemaal. Eenmaal thuis, even een spelletje gespeeld en vroeg naar bed. Morgen weer een dag!

Zaterdagochtend hadden we uitgeslapen. Na het ontbijt gingen we direct op pad, om de Olympische schans te bezoeken. In eerste instantie was deze onmogelijk te vinden, maar uiteindelijk zijn we er toch gekomen. Helaas konden we de hallen niet bekijken, omdat er een trainingskamp was. Na een stukje over de gewone weg gelopen te hebben, kwamen we bij de schans terecht. Hier was ik zelf ook nog nooit geweest. Van onderaan konden we zien hoe hoog de skiërs springen. Heel bizar! We zijn vervolgens de trap, naast de schans, opgelopen en 936 treden later waren we boven. Onderweg even wat kleding uitgedaan en opgehangen aan de kleine schans, omdat het ineens boven de 0 graden bleek te zijn hier. Dat was niet de bedoeling! Toen we boven waren, werd het weer langzaamaan steeds slechter en daarmee het zicht dus ook. Gelukkig hadden we de schans nog helemaal kunnen zien van boven én beneden. Maar toen we benden waren, zagen we de top écht niet meer!

Vervolgens zijn we, via onwijs leuke straatjes, verder gewandeld naar het centrum om daar even te lunchen. Natuurlijk kon hierbij een nieuw ‘plan van aanpak’ niet missen, want wat zouden we in de middag gaan doen? Ik had namelijk het idee, dat er hier in Lillehammer eigenlijk helemaal niks te doen is. Op skiën en snowboarden na natuurlijk! Uiteindelijk zijn we doorgelopen, naar het Maihaugen museum. We liepen echt door superleuke straatjes, wat al een heel avontuur op zich was! Het Maihaugen openluchtmuseum, is een museum waar ze de huizen van een heel aantal jaar geleden tot nu laten zien. Je kan dan zien hoe het toen is gebouwd en wat er allemaal veranderd is. Wat ik niet had verwacht, was dat het zo onwijs leuk was! We waren trouwens ook, op één gezin na, de enige in dat hele park. Supergek, wel heel rustgevend!

Later zijn we weer naar het centrum gelopen, om met de bus naar de supermarkt te gaan. Na wat inkopen voor ons avondmaal, waren we weer bij het huisje aanbeland. We hadden samen lekkere lasagne gemaakt, wat spelletjes gespeeld en toen was de dag alweer voorbij!

Zondag was eigenlijk precies dezelfde dag als vrijdag. We zijn weer, tot het donker werd, de piste op geweest en ’s avonds waren we weer uiteten. Al met al, was het een heel leuk weekend met allemaal nieuwe indrukken. Aankomend weekend komt Emiel, mijn broertje, op bezoek. Ik ben benieuwd wat we dan weer gaan meemaken!